ZV schließt immer erst beim zweiten Versuch ab

  • Hallo,
    bin ganz neu angemeldet weil ich gerade einen recht betagten aber einigermaßen gut erhaltenen 1991e e36 318i Automatik gekauft habe.


    Nun mal zu meiner Frage: Wenn ich den Wagen (keine funk ZV) abschließe schließt er immer erst einmal wieder auf und beim zweiten mal bleibt er dann zu. Ist das ein gängiges Problem? Woran kann das liegen?


    Gruß
    Jürgen

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  • Ich kenn das von E34 und E32, da war das alten GM so programmiert, dass es wieder aufgeschlossen hat, wenn es eine asynchrone Stellung gefunden hat. Hier mal kopiert, ich weis jetzt aber nicht, ob das auch auf den E36 zutrifft, spaeter hat man das dann geaendert am E34 und E32, weil zuviele Probleme damit auftraten, dass immer wieder aufgeschlossen wurde:


    Betreff: Grundmodul neue Generation - E 32/E 34
    SI Grundmodul neue Generation - E32/E34 ab Modelljahr 92


    Sachverhalt: Ab September 91 (Modelljahr 92) haben in der Serie neue Grundmodule (GM) eingesetzt.Die Software wurde völlig neu überarbeitet (Anlage).


    Die Teilenummern wurden ab September 91 folgendermaßen geändert:


    ECE/US...................... ECE/US-Basis ....................Australien/Nordland


    E 32 8 356 095 ...............- 8 356 096.......................... 8 356 097
    E 34. 8 356 095............... 8 356 095............... 8 356 096 8 356 097
    bis Sept. 91
    E34 ab 09/91 8 355 812 .........8 355 812......... 8 355 813 8 355 814


    Beim Anlegen der Versorgungsspannung am Grundmodul wird die Fahrzeug-Konfiguration wie:
    - mit/ohne elektrischen Fensterhebern (FH)
    - mit/ohne elektrischem Schiebedach (SHD)
    - mit/ohne Anpreß-Kraft-Steuerung (AKS)
    - mit/ohne Scheinwerfer-Reinigungsanlage (SRA)
    erkannt und gespeichert.


    Wichtiger Hinweis: Alle Grundmodule dürfen nur bei abgeklemmter Fahrzeugbatterie eingesteckt werden, da sonst aufgrund der undefinierten Kontaktierung der Signale beim Einstecken des Grundmoduls eine falsche Fahrzeug-Konfiguration gespeichert und somit mindestens eines oder mehrere der o.g. Systeme außer Funktion gesetzt werden.


    Abhilfe: Sind eine oder mehrere der GM-Funktionen auf diese Weise gestört, ist die Batterie für mehr als 10 Sekunden abzuklemmen.


    Anlage zur SI 61 02 92 (463) - GM-Funktionsänderungen ab MJ 92 - E 32 / E 34


    Wiederhol- und Zeitsperre bei Scheinwerfer-Reinigungsanlagen (SRA):
    Zeitsperre: 3 Minuten
    SRA Zyklus bei jedem 5. Waschzyklus
    Die Laufzeit der Intensiv-Waschpumpe wurde von 3 auf 2 Sekunden reduziert.
    Die Mindest-Wischer-Intervallzeit ist ab 2 Sekunden programmierbar (anstatt 3 Sekunden).
    Die Erhöhung des Anpreßdruckes beim Scheibenwaschen erfolgt auch während des Trockenwischens; bisher nur während des Pumpenbetriebes.
    Die Asynchronstellung bei der Zentralverriegelung (ZV) ist bei allen E 32-Modellen entfallen. Bei E 34-Fahrzeugen bleibt die Asynchronstellung nur für die ZV-Befehle "verriegeln" und "verriegeln/sichern" erhalten.
    Die Wiederaktivierung der ZV-Befehle "verriegeln" nach einem Crash erfolgt durch den Befehl "verriegeln/sichern" mit dem Schlüssel an der Fahrer- bzw. Beifahrertür.
    Die Mautfunktion funktioniert für alle elektrischen Fensterheber(FH) in Richtung "auf" (außer LA Nordland). An der Fahrertür bleibt die Mautfunktion auch in Richtung "zu". Die Mautfunktion der elektrischen Fensterheber an der Fahrertür und am Schiebe-Hebedach in Richtung "zu" kann nur noch von dem jeweiligen Schalter unterbrochen werden.
    Die Innenlicht-Abschaltverzögerung beträgt 15 Sekunden statt bisher 20 Sekunden.
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    Meiner: 02/1998 E36 M3 Limo, 5HP18, USA Version, S52B32US Motor

    Biete: Tuergriffdichtungen, ESV-Repsatz, Servopumpen-Repsatz, siehe Marktplatz

  • Ah...das mit der asynchronen Stellung könnte Sinn machen. Mein Kofferraum Schloss ist nämlich auch etwas defekt. Und vor allem scheint das völlig unabhänging von der ZV zu sein, was vermutlich nicht normal ist. Dem Kofferraum kann man nur direkt mit dem Schlüssen abschließen und dann kriegt man ihn nur mit viel Fummelei wieder auf.

    Gesendet mit E36-Talk App

  • Hier ist die komplette Technische Beschreibung Central Body Electronics ZKE IV in englischer Sprache, Text kopier ich mal, am besten die pdf kpl. runterladen, wenn der Link mal wieder verschwindet:


    Central Locking
    Purpose of the SystemThe Central Locking System provides locking/unlocking of the entire vehicle from one centralexterior point.From the driver’s door, passenger’s door or luggagecompartment (>96 MY), a lock/unlockrequest will lock/unlock all exterior doors, luggagecompartment and the fuel filler flap (andglove box E36iC only).Locking from the luggage compartment lockcylinder and leaving the lock cylinder in the horizontalposition will manually lock the luggagecompartment in the “valet” position.From inside, the vehicle can be locked using one of the frontdoor lock knobs or a central locking button (>96 MY E36which also unlocks the vehicle) located in the center console.The doors can be unlocked by pulling twice on the interior doorhandle.Locking the vehicle from the central switch or door lock knobwill “single lock” all doors, luggage compartment and not lockthe fuel filler flap (or glovebox on the E36iC).
    The Central Locking System utilizes the GM IV to carry out all of the locking/unlocking features:• When locked from the outside, the vehicle will double lock and arm the alarm system (onlyif equipped with DWA, not the accessory Alpine Alarm). The ignition must be switchedoff and the driver’s door must be opened and closed.• The EWS II is interfaced for double lock monitoring and unlock function(>1/95 ProductionDate). With the presence of an accepted EWS II key and switching the ignition “on”, theGM IV will unlock the vehicle.• In the event of an accident (ignition must be switched on), the GM IV will be signalled tounlock all of the doors.


    • Anti-theft drive away protection feature with double lock (>1/95 Production Date whenlocking the vehicle from the exterior).• Comfort closing of the windows is posible from both front door locks if held in the lockposition.
    • 1996 E36 - Sunroof added to comfort closing feature.
    • E36iC - The trunk is locked out when the convertible top is in operation. Fully automaticconvertible top added to comfort closing feature (97 MY and later vehicles).Hardware Features
    • The door lock buttons are mechanically uncoupled from thelock actuators when locked. The door lock buttons also“mechanically” lock the individual doors. This provides manuallocking in the event of a central locking malfunction.• Child safety locks (located in the rear doors on a four doorvehicle) are actuated by sliding a lever. The door can nowonly be opened from outside.
    • The luggage compartment can be manually locked with a“Master Key” and leaving the lock cylinder in the horizontalposition which prevents opening by any other method (securedfor valet).
    • The Fuel Filler Flap mechanical release is found in the rightside of the luggage compartment.• The glove box has a lock cylinder to secure the contents bymanual locking with a “Master Key” and leaving the lock cylinderin the horizontal position which prevents opening byany other method (secured for valet).


    The valet key is not mechanically capable of entering either ofthese lock cylinders.


    The locking and unlocking of the lock actuators is controlled from three relays in the GM.The door lock actuator “Pin Contacts” and lock micro-switches provide the inputs to theGM for locking/double locking and unlocking of the doors, trunk, fuel filler flap (and glovebox on the E36iC only). The relays in the GM provide both power and ground dependingon the direction of actuator movement (lock/unlock).


    System Components: Inputs - Processing - Outputs (mit Diagram in Link)
    Lock Actuator OperationThe lock actuators contain the electrical motor drive, the lock/unlock switch contacts and the integral single/double lock limitingswitch.The actuators control the mechanical locking/unlocking functionof the doors by sliding two protruding levers. The precisepositioning of the levers provides the unlock, single lock anddouble lock positions of the latch mechanism.The electro-mechanical operation of all the lock positions areprovided on the following pages:UNLOCKED-NEUTRAL POSITION
    • All switch contacts are in their rest positions.
    • The lock actuator/latch mechanisms are in the unlocked position.
    • Raising the door handle or pulling the interior door latch will mechanically open the door
    Central Locking System Terminology“Single lock”, “Central lock”: Vehicle is locked via the lock knob, or the console mountedcentral lock button (>12-95 prod).“Double lock”, “Central arrest”: Vehicle has been locked from the exterior with the key atthe driver’s door, passenger’s door or trunk.SINGLE LOCK - Phase 1, mechanical lock at door and lock signal generation.
    • The lock button and key mechanically rotate the lock lever which decouples the exteriordoor handle from the latch.
    • When rotated, the lock lever also slides an internal switch ramp to the left closing the lockmicroswitch.
    • This provides the lock signal to the GM
    SINGLE LOCK - Phase 2, activation of actuators at all door locksWhen the GM receives the lock signal it activates internal relay #1, providing power throughthe closed single lock contact to the actuator motor. Ground is provided through the module’sclosed contact of relay #3.All of the vehicle’s actuator motors are energized until the single lock circuit is opened bythe gear driven slider. The actuators stop at the single locked position.At this point, the external door handles are decoupled from the latch mechanism preventingentry from outside of the vehicle.
    If the internal door handle, the lock buttons or the central lock button on the center consoleare operated, the door returns to unlock mechanically and can be opened.
    DOUBLE LOCK - Electrical ActivationTurning the key from any outside lock cylinder causes the external double lock micro-switchto close. The GM recognizes this high signal as a double lock request.The GM activates internal relay #2, providing continued motor operating power through theclosed contacts of the internal double lock circuit. Ground is provided through the GM’sinternal relay # 3. The actuator motors are energized until the internal double lock circuit isswitched back to the single lock circuit by the gear driven slider.
    DOUBLE LOCK - Mechanically DecoupledWhen the slider switches the circuit back to single lock it also pushes the double lock leverto the left until it stops. In this position, the double lock lever decouples the lock button fromthe latch mechanism. The lock button can be pulled but will not unlock the door since it isnot coupled to the mechanism. Spring pressure pulls the button back down when released.At this point, unlock is only possible when a key is turned to the unlock position from an outsidedoor lock or if the GM receives the unlock signal from the EWS II control module.
    UNLOCK FROM DOUBLE LOCKWhen the GM receives the unlock request from a key location it activates internal relay #3providing operating power to the actuator motor in the opposite direction.The single and double lock circuits (internal relays 1 & 2) are not activated at all during theunlock function providing ground for the motor to bring the actuator back to the fully unlockedposition.
    Locking ProtectionPower protection for the door locking circuit is provided by a “time monitored” activation ofthe door lock actuators by the GM. The door lock actuators are provided power for theduration of time needed to run the actuator to the desired position.
    • The maximum on time for the actuators is 0.7 seconds.
    Crash SignallingThe Supplemental Restraint System control module provides a switched signal to the GMin the event of an accident. This signal was previously provided by the Crash Alarm locatedin the left front kick panel on earlier models (<97 MY).The signal is an output function of the control module and becomes active when the impactthreshold has been exceeded. The GM unlocks the vehicle, switches on the interior lightsand signals the Crash Alarm Relay to flash the exterior lights when this signal is active.


    Door Lock Heating (optional)Purpose of the SystemThe Driver’s door lock cylinder is surrounded by a heating coil to warm the lock cylinder ifin case it is frozen due to moisture and below freezing temperatures.Principle of OperationThe GM controls the lock heater by providing voltage through a final stage transistor. Theheater is switched on by raising the driver’s door handle. Prerequisites for heater operationinclude:• Vehicle locked• Door handle raised for approximately 3 secondsPower is applied to the heater for a maximum of 32 seconds. A timed arrest of 16 minutesis activated after 3 heating attempts. The door lock heater is switched off immediately afterunlocking the door.System Components: Inputs - Processing - Outputs


    http://www.unofficialbmw.com/images/lock.pdf

    Meiner: 02/1998 E36 M3 Limo, 5HP18, USA Version, S52B32US Motor

    Biete: Tuergriffdichtungen, ESV-Repsatz, Servopumpen-Repsatz, siehe Marktplatz

  • Danke für die Infos. Muss mir erstmal alles in ruhe durchlesen.
    Jetzt hat sich das Problem noch verschlimmert bevor ich überhaupt was nachschauen konnte. Jetzt geht die ZV manchmal garnicht mehr und wenn sie geht bleibt die hintere linke Tür auf. Die kann ich jetzt im Moment garnicht mehr abschließen, auch von hand nicht.

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